Att flytta i uppsala
Att flytta är alltid en krävande utmaning, men det finns sätt att minska stressen. Här kommer vi med de bästa tipsen för hur du kan göra det hela lite enklare för dig både om du bor i Uppsala men också på andra orter i Sverige.
Packning
Det första man alltid bör göra innan man packar i ordning alltid är att rensa. Gå igenom alla gamla saker och kasta bort det som du inte behöver ha kvar. Det är oftast mer än vad man tror som inte används och inte heller kommer vara till nytta i framtiden. Om det är något som någon annan skulle kunna ha nytta av så är det självklart bättre att sälja det på till exempel tradera eller blocket. Om du inte tror att det har något ekonomiskt värde så kan du fortfarande se om du kan ge bort det till vänner eller i slutändan någon second hand butik.När det endast är saker som skall med till det nya hemmet kvar så kan det vara dags att beräkna hur många kartonger som behövs. För att göra allt så enkelt som möjligt är det bäst att använda riktiga flyttkartonger då de är gjorda för ändamålet och är enkla att packa effektivt i flyttbilen.Storleken på den nuvarande lägenheten man har bott i kan man ofta ta som en indikation på hur många kartonger man behöver. Oftast brukar det behövas något färre kartonger än antalet kvadratmeter lägenhet som skall packas ned. Självklart så finns det även här otroligt stor variation beroende på möblering och hur duktig man är på att packa.När allt är packat och ivägfraktat är det dags för det sista steget, flyttstädningen.
Flyttstädning
Då detta sker ganska långt in i flyttprocessen och man redan har packat ur hela lägenheten så kan det vara behändigt att anlita någon för jobbet. Bästa städfirman vi känner till här i Uppsala är utan tvekan NOX. NOX har förutom flyttstädning även vanlig städning av hem och kontor. De har visat sig vara ett enormt bra val tack vare deras kundfilosofi som sätter kundens upplevelse först.Om man nu skulle vilja göra det hela själv så brukar oftast hyresvärden ha en checklista som man kan gå igenom för att säkerställa att allt som skall vara gjort blir gjort. Tänk på att det fortfarande är du som är ansvarig för att lägenheten skall vara tillräckligt städad innan ni flyttar in, även om du anlitar ett företag. En slutbesiktning brukar alltid göras av den som står som ägare av lägenheten. Det är inte alltid som det fungerar och det gäller att dokumentera hur pass väl städat det var när man flyttar in.